wtorek, 1 października 2013

Jaka to melodia?

Postanowiłam wziąć pod lupę teksty kilku powszechnie znanych piosenek. Do jakich doszłam wniosków? Usiądźcie wygodnie w fotelu i rozkoszujcie się podróżą wgłąb, a nawet na samo dno, literackich umysłów gwiazd sceny muzycznej.
Najpierw poznęcam się trochę nad artystką o wdzięcznym pseudonimie Honey. Wbrew obiecującemu miodkowemu pseudonimowi artystycznemu, jej twórczość to solidna dawka dziegciu. Dziewczę ładne, wyraźnie zafascynowane zachodem, ale z polskim budżetem i niezbyt trafnymi pomysłami. Banalny podkład muzyczny może nie wadzi, ale te teksty — nieporozumienie. Pomijam fakt, że każda piosenka okraszona jest wyznaniem jąkały („je-e-e-e-i-j-e”, „ło-o-o-o-i-j-o”). Weźmy na przykład taki oto fragment:

Nie powiem jak
Masz kochać mnie 
lecz chce to czuć 
być pewna, że wiesz.
czego potrzebuję dziś.
Chcę żebyś zaskakiwał mnie.
(Honorata Honey Skarbek „Nie powiem jak”)

Acha.
Wyborne rymy, nie wpadłabym na to, żeby zestawić „,mnie” z „mnie”. Ciężar. 
Pójdźmy dalej:

Kolejny raz słyszę strzał w mojej głowie
Jak długo ciągnąć to mam, życie na linii ognia
Wygrana to twój cel
Choć wojna toczy się codziennie, od nowa, od nowa, od nowa
Od jutra będą znów nowe dni, lepsze dni
Wierzę w to z całych sił.
(Honorata Honey Skarbek „Sabotaż”)


Ona słyszy strzał w głowie, ja mam ochotę strzelić sobie w łeb, słuchając tego arcydzieła. „Od nowa, od nowa, od nowa”, jak nie masz pomysłu na tekst to powtórz ostatnie słowo, słowo, słowo. Takim ludziom daje się świadectwo maturalne i wypuszcza w świat przekonując, że są stworzeni do pisania tekstów piosenek! Może te teksty z założenia mają być proste, dla prostych ludzi, dla niewprawionego ucha i niewyćwiczonego mózgu? 


Idąc dalej tym tropem, przyglądam się uważnie twórczości gwiazdy nieco większego formatu, czyli Rihannie. I znowu, nie wiem czy to kwestia wciągnięcia zbyt dużej ilości koksu, czy ona tak na trzeźwo i całkiem serio. Jeśli nie znasz angielskiego, to spoko, nawet się nie domyślisz, że coś tu nie gra. Gorzej, jak jesteś w stanie wychwycić słowa, ale nie jesteś w stanie wychwycić sensu. Dlaczego? Bo go zwyczajnie tam nie ma:

And I drink to that
Yeah-e-yeah, yeah-e-yeah, yeah-e-yeah
Yeah-e-yeah, yeah-e-yeah, yeah-e-yeah
(And I drink to that)
Yeah-e-yeah, yeah-e-yeah, yeah-e-yeah
Yeah-e-yeah, yeah-e-yeah, yeah-e-yeah
(Rihanna “Cheers”)


Yyy. Czy to naprawdę wymaga jakiegoś komentarza?
A tutaj kolejny hit: 

Chest to chest
Nose to nose
Palm to palm
We were always just that close
Wrist to wrist
Toe to toe
Lips that felt just like the inside of a rose.
(Rihanna “California King Bed”)

Chest to chest, crack to nose... Czego chcieć więcej?


Na koniec teksty Pitbulla, znanego również jako Misiłorłe. Nie od dziś wiadomo, że Pitbull lubi w piosenkach liczyć do czterech i wymieniać stolice różnych państw, ale co poza tym? Niewiele, jakieś jąkanie i mlaskanie, jak choćby tutaj:

Mommy got a boom bang bom bam bim bang, 
no digga dee, no doubt,
I’ma hit that
That thing so fat, looks like she got a umpa lumpa 
in her pants,
god dammit.
(Pitbull “Boomerang”)


To się nazywa biegunka myślowa! Nie wiem, skąd on bierze te teksty, ale przyznam szczerze, że facet bije na głowę wszystkich innych artystów. On nawet nie udaje, że tekst ma znaczenie, dopóki w teledysku wiją się półnagie laski.
Ciekawa jestem, czy to tylko moje subiektywne odczucia, czy faktycznie jest to muzyczna kupa. Z angielskiego „crap”. 

4 komentarze:

  1. Pitbull również jest znany ze swoich niesamowitych rymów, tylko on by wpadł na pomysł zrymowania "kodak" z "kodak" :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Rihanna podobno uważa swoje piosenki za bardzo... głębokie i osobiste :D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie są głębokie i osobiste? Umbrella ella ella la la!

      Usuń

Wszystkie teksty ukazujące się na blogu są mojego autorstwa i ich kopiowanie bez mojej zgody jest zabronione.

Zdjęcia i gify pochodzą z wyszukiwarki obrazów google.